In Uncategorized

Pressmeddelande: Den 1 juni drog Stiftelsen Life After Racing igång pilotprojektet ”Ett första steg”. Ett projekt som handlar om att fyra travhästar som lämnat tävlingsbanan, får stöd på vägen mot en ny karriär av tre ryttare: Jessica Jakobsson, Ida Svensson och Julia Longoni.

Projektet pågår under tre månader, efter det ska det utvärderas och förhoppningsvis kan erfarenheterna från ”Ett första steg” ligga till grund för ett varaktigt koncept som kan drivas i större omfattning. Syftet med att ge hästarna ett par månader i ett nytt stall, handlar om att mjuka upp övergången från tävlingshäst till ett nytt liv och nya uppgifter.

Ett miljöombyte kan ofta göra stor skillnad, precis som möjligheten att skolas in i en ny roll kan göra det lättare för travhästen att få ett nytt, varaktigt hem.

– Det kan vara en utmaning för travtränare att upplåta plats och ge hästarna förutsättningar att skolas in i sin nya roll, och här vill vi kunna vara behjälpliga. Förhoppningen är att vi i framtiden ska kunna samarbeta med flera olika stall och verksamheter runt om i Sverige, och att vi med hjälp av vår plattform och vårt nätverk ska kunna hitta nya hem till många hästar i framtiden, säger Emmelie Arneng som är ordförande i Stiftelsen Life After Racing.

Hästarna som ingår i projeket är: Ben G.T., Verymuchkiss Karsk, Yippee och Ton Reve l´Emon. Projektet går att följa här på lifeafterracing.se i vår blogg.